?O ?ALEJ?
Akcia otvorenia trás skončila veľmi dobre, proces budovania trás pre bezmotorovú dopravu a turizmus v mestách Zvolen, Banská Bystrica a v ich okolí len začína. Sme na začiatku procesu budovania skutočných zelených cestičiek „greenways“ s ich dôležitými aspektami: bezpečnosť, povrch, dobré značenie a informačné prvky, nenáročnosť, verejná prístupnosť, trvalá udržateľnosť.

Je nutné realizovať veľké viacročné a aj finančne náročnejšie projekty budovania trás pre bezmotorovú dopravu v mestách a v ich blízkosti. Je nutné zamerať sa na bezpečnosť trás a návrh vedenia trás pre úplné oddelenie motorovej dopravy Je nutné budovať trasy s veľmi kvalitným povrchom najmä pre cyklistov, in-line korčuliarov, vozíčkárov, ... Je nutné zamerať sa na kvalitnú infraštruktúru, výzor a úpravu okolia vôkol trás J e potrebné už vopred myslieť na tzv. trvalú udržateľnosť trás aby dobrá trasa nestroskotala na zlej údržbe V neposlednom rade je nutné realizovať dobré značenie trás, ktoré by malo byť v plnej miere zohľadňovať špecifická užívateľov trás (rýchlosť, druh pohybu, vysoká zraniteľnosť, …) ako i terénne možnosti.

Dlhodobým zámerom je budovanie samostatných komunikácií pre bezpečnú bezmotorovú dopravu na báze GREENWAYS s kvalitným povrchom a s využitím najmä pre cyklistov a korčuliarov. Cieľom je podporiť rozvoj bezpečnej nemotorovej dopravy pri dochádzaní do zamestnania, rekreačných a turistických jazdách a vytvoriť alternatívu pre aktívne využitie voľného času najmä mládeže. Zámerom je prispieť k zdravšiemu životnému štýlu obyvateľov, vytvárať podmienky pre rekreáciu a oddych najmä pre cyklistov a in-line korčuliarov. Trasy budú systematicky riešiť bezmotorovú dopravu i v meste, obyvatelia mesta budú môcť využiť tieto trasy ako bezpečné koridory, vedúce priamo od ich obydlí do blízkeho okolia s napojením na regionálnu a národnú sieť cyklotrás i ďalších lokalít a zaujímavostí.

Na Slovensku samostatné trasy pre bezmotorovú dopravu spĺňajúce všetky potrebné aspekty greenways nie sú, naša legislatíva túto problematiku nezahŕňa. Je preto vhodné aplikovať i skúsenosti s iných krajín a najmä realizovať takéto štúdie a projekty so zapojením viacerých profesných inštitúcií a verejnosti. Ak by takéto trasy realizovali len architekti a dopravní inžinieri, s veľkou pravdepodobnosťou by vznikol „technokratický“ výstup bez „hravého“ nadhľadu ale najmä bez zohľadnenia niektorých dôležitých špecifík užívateľov týchto trás. Ostatne i v západných krajinách stále postupne prichádzajú na problémy, ktoré sa pri realizácii týchto trás objavujú s postupným vývojom spoločnosti a nových druhov využitia voľného času. Je preto nutné do procesu budovania „zelených cestičiek“ zapojiť združenia zaoberajúce sa bezmotorovou dopravou a turizmom, je vhodné čerpať zo skúseností iných krajín. Čas na realizáciu týchto aktivít už určite nastal. Zástavba v mestách a ich okolí sa prudko rozrastá a priestor na líniové stavby na báze “zelených cestičiek” sa stráca. Logické prepojenie niektorých mestských častí a cieľových dôležitých bodov ekotrás v blízkej budúcnosti vôbec nebude možné, najmä kôli nevhodnej zástavbe. Je preto veľmi dôležité už teraz realizovať prípadové štúdie pre spracovanie vhodného vedenia trás a ich alternatív do územnoplánovacej dokumentácie miest, obcí a regiónov. Potešiteľné je, že v rámci realizácie projektu obnovy rodinnej cestičky v r. 2005-2006 došlo k podnieteniu diania v oblasti iniciatív pre budovanie koridorov pre bezmotorovú dopravu. Okrem nadácie Ekopolis a nášho cykloklubu sme zaregistrovali záujem o riešenie tejto problematiky na inštitúciách: občianska iniciatíva za rozvoj nemotorovej dopravy v B. Bystrici, OZ Za dôstojnú Radvaň, Banskobystrický samosprávny kraj, mesto Zvolen, mesto Banská Bystrica. I z prejavov predstaviteľov miest na pódiách počas akcie otvorenie rod. cestičky odzneli prísľuby podpory budovania pre cyklistov a trás pre voľný čas. Veríme, že i verejnosť nezostane k riešeniu problému ľahostajná a bude chcieť zlepšiť kvalitu a vedenie trás pre cyklistov, zlepšiť podmienky pre rozvoj bezmotorovej dopravy vo všeobecnosti. Veríme, že vyvinie tlak na zodpovedné inštitúcie a prejaví svoj názor aj napr. prostredníctvom ankiet a petícií v záujme budovania „GREENWAYS“ – samostatných bezpečných kvalitných „zelených“ cestičiek pre bezmotorovú dopravu a voľný čas. V našom združení chceme ďalej podporovať túto iniciatívu a pokračovať v jednaniach najmä s predstaviteľmi miest Zvolen a Banská Bystrica.
02.05.2006